"The worst about traveling is traveling"

Resan borjade fran vart underbara hostel i Aonang och sjalvklart var bussen 30 minuter forsenad. Inga problem tankte vi, vi kommer alltid fram for eller senare. Efter 30 miniters fard i en buss, som snarare var en karra kom vi fram till hallplatsen dar vi skulle byta till en buss mot Bangkok. Lite forsenad kom ocksa denna buss slutligen. Bussen var dock inte tillrickligt bra standard for VIP-buss sa efter nagra timmar fick vibyta buss igen. Val framme i Bangkok, efter en 12h skumpig aktur tag vi taxi och hamnade i fel omrade. Somnade pa ett cafe, tog taxi igen och kom ratt. Efter lite shopping och en sista thai-ratt tag vi taxi- och fastnade i rusningstrafiken- innan vi kom fram till flygplatsen dar allt flot pa bra.

Det har var dock den oproblematiska delen av vart resan de, sen kom vi till Kina..

Nar vi ankom till Kina blev vi pahoppade direkt av alla dessas jobbiga taxichauforer. Spelar ingenroll tankte vi- vi ska ju ta flygbussen. Men nej, av nagon anledning gick inte flygbussen som alltid gar mellan Foshan- Guangzhou just denna dag och vi var tvugna att ta taxi. Nagra timmar senare somnade vi i Foshan helt ovetande om  att morgondagen skulle bli varre.

Idg, dagen D, kan sammanfattas som en SKITDAG. Vaknade efter en kort somn och drog ivag till tagstationen. Bilko igen, konstig taxi chaffis och varldens langsta ko i nastan 2 h for att kopa biljetter. MEN det fanns bara staplatser kvar sa vi var tvugna att boka biljetter for dagen efter. Glada for att fatt tag i biljetter, rymnde vi fran Kina- in pa Starbucks. Nagra timmar senare tog vi tunnelbana- fullpackade med packning- mellan Guangzhous tagstationer. Sjalvklart gick det andra taget inte fren den tagstationen vi redan var pa!

Val framme vi nasta tagstation gick det bara utfor- "vi maste ju hitta nagon stans att bo". Anja, som var kvar i Foshan och packade det sista, hittade ett hostel som skulle ligga nara tagstationen. Perfekt! Vi fick adressen i pinyin(kinesiska skrivet med bokstaver) och gick for att hitta en taxi. Vandrarhemmet skulle ligga pa gangavstand men eftersom vi inte visste vart vi skulle ga sa kandes det som en bra ide att ta en taxi.

Oj, sa fel det var!

Vi hamnade namligen hos en taxichaffor som kan kvala in till tavlingen "Kinas dummaste taxichaffis" och ha en stor chans till medaljplats. Efter bara nagra minuter i taxin sag vi namligen en skylt med ratt namn, men han havdade envist att det var en bit till. Vi fortsatte aka och forstod efter ett tag att vi akt alldeles for langt, nagot som vi forsoker beratta for chafforen pa var knaggliga kinesiska. "Huanshi zhong lu" ska vi till! "Huanshi dong lu" upprepade han, irriterad over att vi inte litade pa honom. Han hade alltsa tagit oss till den ostra delen av gatan istallet for mitten. Efter ett tag vander han men han verkar fortfarande inte fatta vart vi ska, sa vi ber honom stanna och hoppar ut, helt enkelt. Vi borjar ga darifran men da blir det fart pa gubben och han kommer och hugger tag i vaskorna och vill ha pengar. Det vagrar vi dock, inte betalar vi for att ha hamnat pa fel stalle! Vi star och skaller pa varandra ett tag - han pa kinesiska, vi pa engelska - innan han ger upp.

Nu sitter vi pa ett internetcafe som lyckligtvis lag precis dar vi blev avslappta. Strax ska vi ge oss ut igen och forsoka hitta nagonstans att bo...

Ibland blir man bara sa himla trott pa Kina...

Ap-attacken pa Chicken Island

Annu en harlig dag idag. Tvingade upp Anja och Sofie kl. 08.00 for att ta baten till Chicken Island (som jag alltid rakar kalla "banana island" av nagon anledning), so ar en riktig paradis o. Googla!

Det ar helt klart en av de vackraste stallena jag har varit pa och vi hade en helt underbar dag. Vi plaskade runt i det klargrona vattnet, mattade magarna med frukt och bananmuffins och relaxade under palmtraden. Dessutom hade vi sjalvklart en vemsomkanstallasigpaenluftmaddrassochstakvarlangst- tavling och det var svarbedomt att bestamma vinnare- vi lag mest och skrattade brevid maddrassen.

Efter var lilla tavling horde vi plotsligt "aww, titta pa apan" och vi sag en liten folkmassa i den riktningen dar vi hade vara saker. Nar vi gick narmare sag vi en liten apa som SJALVKLART satt pa VARA handdukar och nojt mumsade i sig Sofie banan chips. Sofie och jag flyttade snabbt vara saker, medan Anja lag kvar och guppade pa luftmaddrassen- nagot hon senare skulle angra. Efter ett tag borjade apan, som till en borjan var riktigt gullig och lugn forsta vilket toppenstalle han hittat- bade mat och sittplats i skuggan- sa nar Anja skulle hamta sina saker forsvarade apan sitt nyfunna revir och attackerade stackars Anja. Och sjalvklart kunde vi andra inte halla oss for skratt..

Efter en oslagbar dag akte vi tilbaka till Aonang beach med var kara bat 39 och avnjot solnedgangen med glass och fruktsmoothie fran fortsa parket..

Livet i ett vykort

I love Thailand...och snart forstar ni varfor:

Vi ankom mitt i natten till Bangkok och akte direkt till vart hostel. Bade flyg- och taxiresan gick smidigt och det kandes nastan for enkelt nu nar vi ar vana med Kina. Vart hostel var helt ok och lag bra till for att stanna over natten. Dagen darpa tog vi taxi till "busstationen" som helt enkelt var utanfor en polisstation i centrala Bangkok. Dar stannade vi nagra timmar och at helt otroligt god och billigt thai- mat.

Darifran tog vi sedan nattbussen (a la 12 timar) till Krabi, vilket ocksa gick latt och smidigt. Val framme i Krabi lamnade vi packningen och drog direkt till stranden dar vi avnjot nagra timmar i solen, drack fruktdrinkar och at glass. Pa kvallen var det aterigen god thaimat som gallde och kortspel pa altanen. Det hostel som vi bor pa ar riktigt mysigt och pesonalen ar trevlig. Dessutom delar vi rum med en rolig liten fransman vilket inte kan bli annat an top noche!

Idag at vi frukost och tag baten till en o som ligger cirka 20 minuter fran hamnen i Aonang. Det var otroligt vackert och vattnet var det gronaste nagonsin. Det kandes som att leva inuti ett vykort: 30 grader, stralande sol, hoga klippor och det grona saltvattnet. Jag och Anja drog dessutom ut pa en liten sim- och klipptur. Vi klattrade och simmade in i grottor och det var sa vackert. Luften var helt underbar (utan luftfororeningar som vi ar vana med i Kina) och vattnet annu klarare. Dessutom fick vi sallskap av en hel del vackra fiskar och jag lyckades aven med bedriften att branna mig pa en brannmanet. Yes, nu har jag ett stort rott brannmarke som ett tjockt streck pa hakan vilket bara vagrar att forsvinna.

Forsta gangen jag ar lika brand och rosa som Sofie och Anja, hoho...;)

Guangdong- Foshan

Lördag den 18 januari tog jag och Sofie taget fran Shanghai till Guangzhou East. Vi hade en riktigt mysig tagresa och hade tur (enlig mig, otur enligt Sofie) att fa de övre sängarna. Resan tog sammanlagt 15 timmar och det var minst sagt en upplevelse att ta sig runt inne pa tagstationen i Shanghai och hitta till taget, framförallt da Sofie släpade pa flera tunga väskor och jag pa min tunga backpack!

Pa Söndags morgonen kom vi fram till Guangzhou och gick vi direkt till Starbucks där vi hade en riktigt frukost- muffin, wrap och te. Efter 1h kuaikuaikuai- taxiresa med kinesisk folkmusik i bakrunden kom fram till Anjas skola i Foshan. Anja har undervisat kindergarten och primary här i Foshan och hennes elever är verkligen jättesöta. Dessutom är skolan mindre strikt än Yucai där jag undervisade!
Det var riktigt härligt att komma tillbaka till södra Kina, föredrar maten här och det är sa annorlunda fran norra Kina och Shenyang. Pa eftermiddagen gick till en sjö som ligger mitt inne i stan som var riktigt mysigt. Det spelades kinesisk musik, folk flög drake och akte bat. Vi köpte med oss lunch och hade en riktigt mysig picknick i solig och njöt av den 20 gradiga värmen.

Idag- Mandag- vaknade vi hyffsat sent och gick tillbaka till sjön där vi at en supergod frukost och pratade minnen. Nu haller vi alla pa och packar inför Thailand. Ikväll gar planet strax efter 23 och flygresan tar cirka 3h. Kan inte första att vi snart är i Thailand och flyr undan Kina för 9 dagar.

Hur som helst kommer vi ankomma till Thailand mitt i natten. Sedan kommer vi ha en heldag i Thailand inna vi tar nattbussen till Krabi (12h aktid) där vi har bokat Hostel för en natt. Kommer att stanna i  Krabi tills vi aker hem och maste ta oss till Bangkok.

Ha det bra därhemma!

Hälsningar,
Chocolate-, Banana- och Youghurt smoothie (me)

Update: min nya placering

Sa här kommer det- min nya placering är i centrala Shanghai nära flygplatsen kallad Hongxiao. Jag kommer att bo tillsammans med Sofie (kan det bli bättre?) och Kieran (en skotsk kille som hade oturen att bli placerad med oss ha). Självklart är det inte vilken Kindergarten som helst, den har min sagt en lite speciell intriktning. Skolan har en Montissori (?) intriktning, vilket innefattar dans, teater, konst och självklart sang. Wow, är perfekt för mig som hatar att dansa och sjunga!!

Hur som helst later skolan riktigt bra. De har en egen ekologisk trädgard där de odlar maten de serverar pa skolan. Hoppas det blis a bra som de later!

Länk till skolan: Shanghai Angel Kindergarten

PS! Rektorn var "the ambassadeur of love 2006". How cool isn't that? ha

PS!PS!  Är i Guangzhou, 20 grader och sol. Riktigt nice!

PS!PS!PS! Imorgon aker vi till Thailand.

Bilder fran Shanghai

Vi blev fotograferade av dessa kinesiska damer inne pa Starbucks vilket slutade med att vi bytte e-mail och hade en trevlig pratstund.

I trädgarden med nagra koreanska tjejer i "gamla stan".

Lisa, jag och Mel.

Lyxliv i Shanghai

Livet är underbart och jag känner mig som Whitney i "The City". Min City heter dock Shanghai och är något annorlunda än New York. Det är billigare, coolare än China town och medellängden är 30 cm kortare.

Just nu bor jag med pappa på Royal Meridien- känt ett av Shanghais lyxigaste hotell- vilket det verkligen lever upp till. Frukostbuffen är helt underbar och har alltifrån italienska ostar, sushi och norsk lax till smoothie, pannkakor och hamburgare. Dessutom har de världens godaste kanel- cappucino. Här kan jag stanna ett tag!

Har varit i Shanghai i tva dagar och hunnit med att se en hel. Gillar Shanghai och det känns skönt med ett västerländsk break efter 4 månader utan varken kaffe eller en riktig säng är det här underbart.

Igar hälsade jag, pappa (som är här i affärer) och hans jobbarkompis pa en familj som bor i ett västerländskt community strax utanför cetrum och det verkligen kul att se hur de bodde. Tänk ett samhälle som har allt (skola, sjukhus, tennisplaner(!), pooler, restauranger,hårfrisör, parker) ligga omringat av sin egen great wall mitt i Kina.
Var som sagt kul att se hur de bodde, även om det kändes som om man lämnnade Kina under några timmar.

Kvällen avslutades med en helt fantastisk middag. De vi hälsade på körde oss in till stan och visade oss en av Shanghais pärlor- en liten indonesiskt restaurang med helt underbar och förhållandevis bilig mat mitt i en oas i Shanghai. Runt restaurangen låg en sjö och klippor och återigen kändes det som om man lämnade Kina och storstadspulsen i Shanghai. Maten var som sagt riktigt bra och i beställade in allt från kockos- och limekött till ananasris och nyfångad grillad fisk.

Idag har vi utforskad Nanjing road (där vi bor) och även gatt till hamnen där vi åkte en "tunnelbana" under vattnet för att komma till tv-tornet (se bild). Eftersom det regnade och var molning så var det ingen ide att åka upp i tornet, så det blev lite shopping och ett kaffestopp på Costa coffe istället.

Nu ska jag ner och spana in gymmet. Frågan är hur och om jag orkar stanna där längre än att ta en titt...

Nyar i Beijing

Nyår firades i Sanlitun i Beijing och tolvslaget inväntades med Mel, Anders, Jami mfl. pa smuggler's bar... Ett tillfälle då jag återigen vill trycka PAUS-knappen!

Sanlitun är inringat i rött- bästa stället för en utekväll i Beijing. Förrutom Bar street finns vår kära bakgata med mindre mer kinesiska barer där priset är oslagbart. Räkna med 10 kronor per drink..

Familjen pa besök

En galen vecka

Den sista veckan har rent ut sagt varit hemsk. Har jobbat fran 8-16.30 utan paus och istället vara koncentrerad till hundra. Ibland kom elever inspringande för examinering (vi var tvugna att bli klara denna vecka, sa vi fick använda alla hal i scheman- mina raster).

Dessutom ändrade de sig ang. planeringen igen, vilket betydde att vi var tvugna att skriva klart en "written report" för varje arskurs a la 10 sidor och en "lessonplan book" för varje arskurs med alla lektioner vi har haft. För detta fick vi tre dagar pa oss!

Men nu är stressen över och imorgon är det sista dag och dags att säga hejda (fy)!

Jul i Beijing

Kan det bli bättre?! Nej, eller jo om kära lilla Evelina Lorentzson kunde pallra sig hit...

EN DEL AV PEKING LIGAN...

Pga. all stress inför termin avslutet hinner jag inte sammanfatta vår underbara jul. Se Sofies blogg så länge: www.sofiegoeschina.blogg.se