Lyxliv i Shanghai



Livet är underbart och jag känner mig som Whitney i "The City". Min City heter dock Shanghai och är något annorlunda än New York. Det är billigare, coolare än China town och medellängden är 30 cm kortare.

Just nu bor jag med pappa på Royal Meridien- känt ett av Shanghais lyxigaste hotell- vilket det verkligen lever upp till. Frukostbuffen är helt underbar och har alltifrån italienska ostar, sushi och norsk lax till smoothie, pannkakor och hamburgare. Dessutom har de världens godaste kanel- cappucino. Här kan jag stanna ett tag!

Har varit i Shanghai i tva dagar och hunnit med att se en hel. Gillar Shanghai och det känns skönt med ett västerländsk break efter 4 månader utan varken kaffe eller en riktig säng är det här underbart.

Igar hälsade jag, pappa (som är här i affärer) och hans jobbarkompis pa en familj som bor i ett västerländskt community strax utanför cetrum och det verkligen kul att se hur de bodde. Tänk ett samhälle som har allt (skola, sjukhus, tennisplaner(!), pooler, restauranger,hårfrisör, parker) ligga omringat av sin egen great wall mitt i Kina.
Var som sagt kul att se hur de bodde, även om det kändes som om man lämnnade Kina under några timmar.

Kvällen avslutades med en helt fantastisk middag. De vi hälsade på körde oss in till stan och visade oss en av Shanghais pärlor- en liten indonesiskt restaurang med helt underbar och förhållandevis bilig mat mitt i en oas i Shanghai. Runt restaurangen låg en sjö och klippor och återigen kändes det som om man lämnade Kina och storstadspulsen i Shanghai. Maten var som sagt riktigt bra och i beställade in allt från kockos- och limekött till ananasris och nyfångad grillad fisk.

Idag har vi utforskad Nanjing road (där vi bor) och även gatt till hamnen där vi åkte en "tunnelbana" under vattnet för att komma till tv-tornet (se bild). Eftersom det regnade och var molning så var det ingen ide att åka upp i tornet, så det blev lite shopping och ett kaffestopp på Costa coffe istället.

Nu ska jag ner och spana in gymmet. Frågan är hur och om jag orkar stanna där längre än att ta en titt...




Kommentarer
Postat av: Tess

Fan vad härligt det låter :) Ser fram emot uppdatering!

2010-01-10 @ 08:59:46
URL: http://tesswaltenburg.blogg.se/
Postat av: Sofie

Avundsjuk? JA! Later hur najs som helst, aah! Jag vill ocksa ha lyx ;).Men Taixing har ju ocksa sina bra sidor... Fast jag har glomt bort dom just nu :P

2010-01-10 @ 10:38:04
URL: http://sofiegoeschina.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Haha självklart blir det lyxlyx när jag har åkt hem och oturen följt med mig ;)

Jaja... hihi

Skulle du kunna skicka bilderna från kinapufflandet eller lägga in dem på pappas data? Gracias <3

2010-01-11 @ 12:06:58
Postat av: Alina:)

AH Sandra,its sooo awful that i m going home this weekend and that i have soo much to do!

I really wanted to meet u!

I just hope that we will be placed together..well,close to each other!

Miss u lots!

2010-01-12 @ 13:58:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0