Yunnan-Dali- the local market

Idag gick jag och Sofie upp tidigt for att ata var backpacker frukost, youghurt med havregryn och kanel (aven kallad Sofie och Sandras otroligt goda budgetfrukost). Efter att vi hade packat ihop vara saker och checkat ut sa tog vi lokal bussen till den lokala marknaden i Sha Pin. Sha Pin ar en by som ligger en 45 minuters bussresa fran old town dar vi bor.

Det var mysigt att aka lokalbussen da vi fick se mycket av staden eller rattare sagt landbygden. Vi fick ocksa mojligheten att se en annan del av Kina langt bort fran stadslivet i Shanghai. Istallet for glittrande skyskrapor sag vi bonder som arbetade pa sina akrar och kvinnor ikladda i tradionella Bai-klader.

Efter en skumpig aktur sa kom vi fram till Sha Pin. Marknaden har ett oslagbart lage och ar omgiven av berg och den gnistrande sjon, Emei shan. Den underbara omngivningen bidrog helt klart till atmosfaren pa marknaden som kandes valdigt genuint kinesiskt. Dar kunde man kopa allt ifran chili, farsk getost och frukt till traditionella Bai-klader och smycken. Jag och Sofie inhandlade ett smycke var samt lite frukt (priset for en hel vattenmelon var 3 kuai).

Vi provade aven pa en hel del lokala delikatesser: ett sorts pitabrod fyllt med lok och kryddor och en ratt som ar valdigt svar att beskriva( den bestod iallfall av: getost, nagot nudelliknande, mycket chili och 3 fargranna och smakrika saser). Gott var det och pitabrodet hamnade pa top-10-listan over det godaste vi har atit i Kina. Priset var 1,5-2kuai...

Efter att ha spenderat nagra timmar pa marknaden sa tog vi en tucktuck till Tao Yuan, en hamn nara Sha Pin. Fran Tao Yuan tog vi sedan baten tillbaka till gamla stan, vilket motsvarade en 3h battur. Eftersom det var arrangerad batresa for kineser sa stannande baten sjalvklart inte vid den lilla mysiga byn pa andra sidan sjon utan vid en uppbyggd resort med en liten strand i europeisk stil. Sa Sofie och jag  gick mest runt och fotade blommor (ja, Sofies besatthet med att fota blommor har smittat av sig) innan vi gick ombord pa baten igen.

Nar vi lamnade on fick vi en liten overraskning nar det visade sig att var biljett inkluderade en "3 courses of Bai tea"-show som den kallades. Showen var en blandning mellan sang- och dansupptradanden utforda av Bai-folket, vilket var intressant att se pa. Under showen serverade de dessutom 3 traditionella teer och det var kul att prova lite nya tesmaker (aven om en tesort smakade rokt stubbe). I Dali ar de tydligen kanda for sitt satt att dricka te och en traditionell te-ceremoni bestar av tre olika tea-sorter: en bitter, en sot och en "eftersmaks-te" som dricks i foljd efter varandra. Det sota teet var en klar favorit!

Efter en sista middag i Dali (stekt ris) sitter vi nu pa vart hostel. Om en kvart kommer taxin som ska kora oss till nya delen av Dali dar tagstationen ligger. Sedan vantar en 8h-resa tillbaka till Kunming...mysigt (well, allt handlar om installning)!