Yunnan-Dali- WOW!

Sist jag bloggade skrev jag och Sofie ett flummigt inlagg pa vart hostel i Kunming. Nu ar vi 7h darifran, i Dali. Dali ligger i norra Yunnan och har finna hela 25 olika minoritetsgrupper. Mest kant i Dali ar Erhai lake och Changshan mountain, vilka bada ar platser vi har bestamt att besoka.

Imorse ankom vi som sagt efter en 8h tagresa fran Kunming. Tagstationen i Kunming ar liten sa det var smidigt att komma pa taget. Jag och Sofie hade en minst sagt rolig forsta timme pa taget. Vi borjade gapskratta da vi steg pa taget och markte att standarden var nagot lagre an vad vi ar vana vid. Taget liknande nagot slags tag man antagligen skulle kunna anvanda i det militara och det fanns inga kupeer, vilket det brukar finnas i Kina. Jag och Sofie korde budget och fick darfor varsin overslaf. Det roliga pa det har taget var dock att den ovre sangen lag riktigt hogt upp och var upphangt med band i taket. Det fanns heller inget vidare "racke" for att skydda en fran att ramla ner. Jag kan ju saga att jag var nara att trilla nar pa fransmannen under oss ett antal ganger, vilket motsvarade ett 3 meters fall...

Tagresan var som sagt rolig och aven hyffsat behaglig. Vi ankom till Dali pa morgonen och tog en taxi till vart hostel, The Hump Dali. Det var otroligt vackert att se hur staden vaknade upp och vacktes till liv klockan 6 pa morgonen med en rod soluppgang som bakgrund. Redan har blev jag helt foralskad i Dali.

Efter att ha sovit lite till pa vart hostel, som for ovrigt ar helt underbart, sa begav vi oss pa en dagstur upp till Changshan mountain. Var dag uppe i bergen kan sammanfattas under WOW. Efter en tur med linbanan kom vi upp pa 2500-4000 m hojd och njot av en otroligt vacker utsikt over staden. Dar fanns aven ett antal vattenfall och stup (till Sofie forfaran). Runt om i parken satt det massor med varningskyltar for "fierce animals", men det farligaste vi traffade pa var en dod liten mus.

Changshan var som samt helt underbart och det vackraste jag har sett i Kina sa lange. Var lilla dagsutflykt kunde inte heller fatt nagot battre avslut an att aka sittlift ner fran berget, dingla med bena och njuta av tystnaden.

Dali ar ocksa den mysigaste staden jag har besokt. De gamla husen, manniskorna, gatuforsaljarna bidrar- forrutom att staden ar omgiven av berg och en vacker sjo- till stadens charm. Pa gatorna kan man se hur manniskorna ar kladda i traditionella klader och vanligast ar minoritetsgruppen Bai.

Sahar gar manga kladda pa gatorna i Dali. Ofta bar de aven smycken och stora orhangen.

Eftersom Bai ar den vanligaste minoritetsgruppen i Dali sa har deras matkultur gjort avtryck i staden. Pa gatorna kryllar det av stand som saljer Milk Fans, dengchuan rushan (gjort av mjolk och youghurt eller ost som friteras runt en pinne), getost och Er si (nudlar som serveras med stark sas). De gillar stark mat har i Dali! 
Eftersom jag och Sofie har bestamt oss att prova minst en traditionell matratt per stalle sa lar vi prova nagon av dessa inom kort.

http://www.justfoodnow.com/wp-content/uploads/2009/08/Chinese-milk-fan1.jpg
Milk Fans liknar grillade tortilla brod.

Det jag gillar med Dali ar som sagt dess fantastiska natur och att de har bevarat sa manga olika kulturer. Jag och Sofie hade turen att inte hitta tillbaka till vart hostel, vilket gjorde att vi hittade en helt fantastisk marknad dar de salde frukter som jag aldrig sett tidigare. Och billigt var det saklart- 10 kronor for en kasse med exotisk frukt.

Nu ska vi ut och handla middag! Det blir en tidig kvall eftersom vi ska upp tidigt imorgon for att bege oss till en lokal marknad for att sedan aka tillbaka darifran med bat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0