Fran olidligt trakigt till kul

Okej, det har kommer bli ett langt inlagg. Jag har inte uppdaterat pa ett tag, men nu tusan ar det dags. Jag och Sofie sitter inne i datasalen, som ar ett skamt. Stolarna ar pyttesma (for kindergarten barnen), det ar omojligt att fa plats med benen under skrivbordet och ryggen varker. Love fragade "So the students use the computers?!", hans assistent svarade "No, it's only for the teachers", Love "So why do you have that small chairs?" och fick det slutgiltiga svaret "Because. IT''S a kindegarten?!". Ibland forstar vi inte alls hur dem tanker och de forstar sig nog inte pa oss heller. Hur som helst, dags for ett langt inlagg..

Forsta dagarna i skolan var inget annatr an OLIDLIGT trakiga. Vi haller endast i 1h lektion pa formiddagen och en halvtimmes lektion pa eftermiddagen, men darimellan sa maste vi anda vara i klassrummet. Vi ar namligen sa kalalde "homestay teachers", vilket betyder att vi ska vara i ett klassrum en hel dag och leka med barnen (nar vi inte har lektion vill saga).

Jag hade turen och fick en riktigt bra assistent Karen som bryr sig om och tar hand om all barnen, aven om hon ar valdigt strikt ibland. Vi har som sagt ansvaret for tva K3 klasser (5-7 ar) och de har tva engelska dagar per vecka och klass. Pa Fredagar har de inte lektioner utan har en sa kallad "activity day". I Fredags skulle de ha spenderat formiddagen med att stada ute pa skolgarden, men de fick noja sig med att "stada" inomhus eftersom regnet oste ner. Stada ar val att ta i, de fick varsin servett i handen och skulle torka upp vattnet som lackt in genom taket vid ingangen. Efter stadningen var det dock lika blott som innan och det handlade snarare om att de ville ta bilder pa barnen att skicka till foraldrarna nar de var sa duktig och hjalpte till att stada skolan. Sofies elever i K2 (3-4) skulle hjalpa till och ta hand om de yngre barnen K1 (2-3). Jag kunde inte halla mig for skratt nar Sofie berattade om hur hennes assistent drog ner en K1-elevs byxor och bad en K2-elev att dra upp dem samtidigt som de tog kort. Dessa bilder skickas namligen med ett veckobrev till foraldrar och som vanligt har i Kina sa avspeglar bilderna inte alls verkligheten...

Pa morgonen maste jag vara har klockan 8.15 for att ta emot eleverna och for att helt enkelt visa upp mig som skolan foreign English teacher, likasa pa eftermiddagarna nar de hamtar barnen. Runt klockan 16 samlas foraldrar, oftast som mor- och farforaldrar vid ingangen for att hamta sina barn. De ar riktigt trevliga och enligt lite svaller fran min assistent sa ar mitt smeknamn ar Froken Barbie. Froken Barbie fick forovrigt en liten overraskning igar pa internationella kvinnodagen- blommor och godis fran eleverna.

For mina elever ar jag dock Teacher Sandra, ibland Laoshi Sandra om de inte kommer ihag vad det heter pa engelska. Forsta veckan var som sgat riktigt trakig och bade jag och Sofie satt och raknade timmar, minuter och sekunder och innan skoldagen var slut.

Pa Fredagen fick vi helt enkelt nog efter en formiddag med att gora ingenting och "stada" skolan och en eftermiddag pa "kontoret". Vart kontor ar iskallt, utan fonster, datorer och ingen tillbringar tid dar- forrutom vi- som maste tillbringa fredags eftermiddagarna dar aven fast vi inte har nagot att gora. Nar vi fragade vad de vill att vi ska gora pa kontoret sa svarade bara " Just do something, draw a picture or... I don't know" och da kande vi bada att det var dags att ta en snack med lararna och var kare kontaktperson Tony.

Efter mycket om och med och diskussioner fram och tillbaka fick vi lite andringar i schemat och far iallafall ga ifran skolan 1,5 h per dag for lunch. Dessutom fick vi mer ansvar under lektionerna och lektimmarna, vilket har gjort denna veckas lektioner roligare. Jag ska bara se till; att lara mig morningexercise sangerna som de dansar till varje morgon sa ska jag halla i sportaktiviteterba ocksa. Numera ar det bara halvtrakigt att spendera dagarna i skolan och ibland kan det till och med vara kul..

Skolan


En bild pa mig och min klass fran skolans hemsida:http://www.angelunited.com/angel.aspx


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0