En liten trip till Suzhou

Hej alla glada!

Just nu ar jag och Sofie, datanordarns datanordar, i receptionen pa vart gulliga hostel i Suzhou. Suzhou ligger strax utanfor Shanghai, narmare bestamt 40 minuter (och 30 kronor) med tag darifran. Jag och Sofie kande oss riktigt tuffa nar vi bokade business (var tvungen att namna det Sofie) och nar vi satte oss i vara supersize saten med destination mot Suzhou.

Val framme vid vart hostel, Mingtown garden, blev jag helt kar i staden. Vi bor i de gamla delarna av Suzhou, precis vid kanalen och det ar supercharmigt. Har spelas kinesisk musik och runt om kanalerna sitter de aldre och spelar majong och njuter av livet. Det ar underbart att se!

Vi har dessutom hunnit med lite sightseeng till Tiger Hill som skulle vara en av de framsta sevardigheterna i Suzhou och det var det! Luften var underbar (en bristvara i Kina), naturen vacker och vi bada njot av en harlig vardag i parken med temperatur upp emot 20 PLUSgrader.

Efter en formiddag i parken runt Tiger Hill akte vi tillbaka till gamla stan med buss (kostar 1 krona) tillbaka till de aldre delarna av Suzhou och till vart underbara kafe. Tyvarr sa ar det svart att fa med Suzhous charm pa bild. Det ar sa mycket med an det man ser med ogat som bidrar till dess mysiga atmosfar: den kinesiska musiken som spelas overallt, doften av varblommorna som haller pa att sla ut, solen och varmen, manniskorna, skratten, doften av god kinesisk street food och att bara hora kinesiska ar charmigt i sig. Jag och Sofie var tva av fa utlanningar som vandrade runt pa gatorna i Suzhou och vi fick darfor en hel del uppmarksamhet och kommer att vara med i ett och annat fotoalbum...

Nu ar det dags att ga ivag till centrum for lite streetfood-brod och en grillad majkolv. Vi har en valdigt varierad kost i Suzhou, eller hur fried rice-Sofie?

KRAM


Sofie i sitt ess- bland blommorna vid kanda Tiger Hill.


Jag och Sofie vid Tiger Hill.


Sofie och jag spenderade ett antal timmar varje dag med att slappa, lyssna pa musik och lasa. Pa bilden ser vi Sofie i tradgraden vid Tiger Hill.


Alltid pa schemat varje dag i Suzhou, ' coffee milkshake and a hot banana milkshake' pa vart mysiga gomda kafe vid kanalen.


Sofie med sin te pa kafeet. Nagot vackrare ar min kaffe milkshake framfor..;)


En dalig bild pa det vackra templet i centrum av staden.


Dans utanfor templet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0