Shanghai

Igar flyttade vi in i var nya lagenhet och den ar helt super. Vi bor i en riktig lyxiggt omrade med utomhus gym (kinesiskt sadant) och en mysig park. Nara omradet dar vi bor finns massa sma grander med sma butiker, resturanger och flera frukt-och gronsaksmarknader. Det basta ar att ingen pratar engelska, sa nu tusan ska jag forbattra min kinesiska (inte minst min shanghainese). Hur som helst sa har vi traffat en hel den trevliga filurer. Nara oss bor Mr Zhang, en pensionerad larare som vi traffade forsta dagen nar vi utforskade omradet kring lagenhet. Han erbjod sig att undervisa oss i kinesiska gratis (eftersom han ar pensionberad sa har han mycket ledig tid) och vi tackade sjalvklart ja. Sa nasta vecka ska vi hem till honom och ha var forsta lektion. Vi har kopt lite lektionsmaterial etc. och tanker ta med lite svenskt godis till honom (det far bli varan betalning).

Var lagenhet ar riktigt ball. Vi har ett stort kok (med matbord och alla nodvandiga koksredskap), ett superstort vardagsrum med hifi system och en stor tv, tva stora sovrum (med en dubbelsang, skrivbord och tv), ett stort badrum och det basta av allt- EN BALKONG. Vi bor 5 min fran var kindergarten och vi ar de enda utlanska lararna dar, vilket kommer att bli spannande. Vi borjar att jobba den 1 maj och dar far vi ocksa reda pa vart schema.  Som det ser ut nu kommer vi att undervisa 4-6 aringar, sa vi slipper minstingarna (jiho)!

Allt kanns riktigt bra och just nu har jag bara saker att se fram emot. Weeekendsresor, world expo, borja jobba, gora hemtrevligt i lagenheten, lektionerna med Mr Zhang och att de traffa alla andra. Pa Lordag ska jag och Sofie anordna en valkomstmiddag for alla och pa Sondag firas "the lantern festival" sa vi ska ta oss till People's square i centrala Shanghai, dvs. 20 min med tunnelbana fran dar vi bor. Smidigt smidigt!

Jag har Sofie har redan hunnit besoka People's square tva ganger. Det ar sa harligt vader i Shanghai , soligt och ca 15-17 grader sa det vore synd att stanna inne. Pa People's square har vi ocksa hittat var nya favorit- ecoffe- som serverar billigt och gott mjolkte. Fem minuter darifran, vid sidan av Nanjing Road finns var nasta favorit-kebab kvinnan- som saljer helt underbart goda kebab wraps for 5 kronor. Shanghai ar super!
Varje Sondag sa har de dessutom English corner pa People's square dar vasterlanningar och kineser traffas for att utbyta sprakkunskaper. Sofie och jag har bestamt oss for att ga dit och gora lite reklam for oss sjalva for att forsoka hitta nagra privatelever.

Ajuste, far inte glomma att beratta en annan liten rolig aktivitet som de har pa People's square- dating hornan. Jag och Sofie har passerat dating hornan ett antal ganger och det ar alltid lika kul och se hur foraldrarna forsoker gora reklam for sina barn och hitta dem en partner. En kinesisk tjej som vi traffade berattade att dating-hornan i sin tur ar uppdelad i olika delar- en internationell del (med personer som har ambitioner att jobba utomlands eller kan prata andra sprak), en del for foraldrar som forsoker hitta en partner at sina barn och en del for de aldre som har passerat sin "flower age" som de sa fint kallar det.

Hur som helst sa ar det att hett tips att inte stanna i dating hornan- som jag och Sofie (ovetande) gjorde och blev omringade av halva Kina- om du vill ha en mojlighet att komma darifran...

Kramar,
Sandra


Mitt och Pappas hotell nar vi bodde i Shanghai ar numera mitt och Sofies femstjarniga kisspaus-stalle.


Sofiepropp pa People's square i centrala Shanghai


Jag vid hamnen. I bakgrunden ser ni TV-tornet som brukar forknippas med Shanghai.


Vi passerade en filminspelning med Hugh Jackman (?) kand fran filmen Australia som tydligen kommer pa bio nasta ar.

Kommentarer
Postat av: Sofie

Saaaa naaaaaaaaaaaaaajs :P

2010-02-21 @ 14:20:25
URL: http://sofiegoeschina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0