Det svara med att vara larare I Kina..


K3-2 (fr. vanster: Eddie, Carnie, Tim, Oliver, Eric, Ray, Bob,
Angie, Maggie, Amy, Mary, Yuki, Chris)




K3-1 (Fr. vanster: Sally,Crystal, Betty, Eric, King, Vivian, David,
Joe Wu, Anna, Joe, Jeff, Donna Bill, Alex, Eric, Kelly, Leo, Shirley)

Ovan ser ni de tva klasser jag har tva dagar vardera i veckan ( 5-6 aringar), forrutom dessa har jag aven tva K1 klasser (2-3 aringar) en gang i veckan och en annan K3 klass en gang i veckan. Jamfort med att undervisa aldre elever, middle- och highschool, som jag gjorde i Shenyang sa ar det inte lika tidskravande att forbereda lektionerna i Kindergarten. Det ar bara att fixa lite flashcards, sanger och bocker sa ar man klar for lektion.

I bade Yucai (min skola i Shenyang) och Angel Kindergarten (mina nuvarande skola i Shanghai) sa fanns och finns det vissa saker jag har sa svart att forsta, exempelvis hur de straffar barnen och ofta skriker eller ar valdigt hardhanta. En annan som jag inte alls forstar i var Kindergarten ar varfor de stressar pa barnen hela tiden. Jag hor "kuai dian" konstant, vilket betyder skynda. At, kuai dian! Drick, kuai dian! Satt er ner, kuai dian!

Jag forstar inte varfor de skapar en sa stressande miljo for barnen, men a andra sidan ar det manga saker som jag inte forstar och nog aldrig kommer att forsta med Kina.

Igar hade jag dock min konstigaste skol-upplevelse hittills i Kina (darav inlagget). En av mina elever har alltid tyst och valdigt "instangd i sig sjalv" anda sedan start och jag forstod inte varfor forran jag horde att hennes pappa brukar vara valdigt harthant mot henne. Igar daremot var hon, den den lilla, blyga tysta, instangda tjejen helt annorlunda och tyvarr sa var det ingen positiv forandring.

Hon var fortfarande inne i sin egna varld, men den har gangen var hon helt hyper och gick runt och gapskrattade for sig sjalv HELA DAGEN. Vad gor man som larare nar en elev som brukar vara knappttyst helt plotsligt sitter och gapskrattar non-stop?

Jo, man blir orolig. Hon ar ju en av "my kids" som vi sa fint kallar dem..

Sa jag pratade med min assistent som berattade att hennes foraldrar tror att hon har nagon slags storning och darfor gar hon numera pa medicin. Jag forstar verkligen inte, aterigen, hur de bara kan ge en 5 aring medicin sadar sa att hon blir som drogad och inte langre ar kontaktbar.

Jag forstar inte, men som sagt.. vissa saker forstar man bara inte...




Kommentarer
Postat av: Ceciliapepiliaörtsås

SAKNAR DIG OCH ALLT SOM HAR MED KINA ATT GÖRA SUPERDUPERMYCKET!!

Vad sägs om att skypa ngn dag i helgen? Vill höra allt som hänt sen sist vi prata!



Love yaaa sis

2010-04-15 @ 14:01:53
Postat av: Sandra

Vi skypar i helgen tycker jag! Vad sags som Son, efter 12 nagot?



Ska skypa med mamma da och vill jattegarna prata emd dig ocksa..



Kramar till min asklingssyrra

2010-04-16 @ 03:04:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0