Fǔshùn, Shenyang

Nu är jag äntligen i Shenyang, norr om Peking (4h med tag) och jag älskar det. Bor med Melanie, en tysk tjej i samma alder, 15min fran centrum. Vi bor pa andra sidan floden, i en ganska lugn stad. Finns nagra restauranger och det är väldigt mysigt.

Skolan vi jobbar pa har nagra olika campus i Shenyang och jag och mel är de enda utländska lärararna i var skola, vilket betyder att vi far väldigt mycket uppmärksamhet. Vi har ett eget kontor pa den andra vaningen och varje gang jag gar utanför kontoret ropar alla "Hello teacher Sandra", "oohh Sandra".

Mina elever är helt underbara, undervisar 700 elever varje vecka. Har 16 lektioner per vecka och ca 40 elever i varje klass. Deras alder varierar fran 12-16 och deras engelska är ganska bra. Vissa pratar dock knappt nagon engelska alls, medan andra är riktigt duktiga och kan föra en nagorlunda konversation.

Min första lektion hade jag för tre dagar sen och otroligt nog var g inte alls nervös. Hade superkul hela min första dag i skolan och hade fem lektioner, vilka alla gick utmärkt. Var dock en klass som var lite pratig, men berodde mest pa att de hade sa manga fragr att de pratade i mun pa varandra.

Idag har jag redan haft 3 lektioner och pa schemat stod "introduction" för de jag inte hade haft en och "phonetics" för de jag hade för andra gangen. Har tva olika "grades" som jag undervisar, 7 fran varje "grade" och de kallas grade 7 och 8. Grade 7-eleverna är ca 11-13 och grade 8 14-16.
Det var superkul att ha bade introduktionen och ga igenom uttal. Eleverna är ofta väldigt duktiga pa att skriva och kan väldigt manga ord, men ofta förstar de inte alls vad de betyder eller hur de uttalas.

Under min "introduktion lektion" berättade jag om mig själv, om Sverige och min familj. De tyckte det var väldigt kul när jag berättade om Sverige och vissa av dem visse att Zlatan och Alfred Nobel kommer därifran. De älskade ocksa att uttala Per, Caroline, Cecilia och Texas och de skrattade lika mycket varje gang när de fick gissa vem Texas är i min familj. Ofta gissade de pa "grandfather" och när jag sa at han har fyra ben började hela klassen gapskratta.

Jag och Mel bor pa ett annat campus än vi undervisar pa, som är väldigt stort. Vi har bade ett sorts gym, tennisplan, badmintonplan, fotbollsplan, löparbana osv. Det campus vi undervisar pa är nagot större och ligger 50min med buss fran där vi bor. Varje morgon kl. 06.50 blir vi hämtade med lärarabussen och körda till skolan. Vi skrattar lika mycket varje gang v sitter i bussen, den är jätte skumpig och vi hoppar sa att vi nästan slar i huvudet i taket. Klockan 16.30 slutar vi för dagen och antingen aker vi hem eller tar den andra lärarbussen som gar till centrum. Vi har nämligen kungfu 3 ganger i veckan och extra mandarin lektioner 2 g i veckan inne i centrum.

Shenyangh är väldigt fint och jag älskar staden. Finns sa mycket att göra här! i helgen planerar vi att aka till bergen, ca 1h med buss fran centrum och rida och besöka "the botanic garden". Om det finns tid ska vi även spela golf och ga runt i en glasboll pa vattnet( kan inte riktigt förklara, men det ser riktigt kul ut). Pa Lördag är vi hembjudna till tva amerikanska tjejer, vilka jag och mel träffade pa mandarin lektionen. SkA I SUPERKUL!

Vi planerar även att kanske fira jul tillsammans eftersomd e ska ha välrden kalas och till och med ska fa gäster fran USA som tar med sig amerikansk julmat. Har dock planer pa att aka till Beijing eller Shanghai och fira jul med de andra ttc:arna.

Igar hade vi som sgat var första extra madarin lektion och vi gick igenom alla grunder, dvs. uttal. Vi fick ocksa alla ett kinesiskt namn. Melanie ( Mi lan), Calry (Kan li), Johanna (Tang jie), Kira (Sun fei), Laura ( He ai lun) och jag som redan hade ett förnamn Lili fick efternamnet ma, vilket skulle likna Malmberg. Det roliga är att ma betyder häst och Lili betyder vacker (99% av alla tjejnam  betyder nagot liknande vacker), sa "vacker häst" var mitt nya namn haha.Mel och jag hade skrattade som tusan när vi tänkte oss att var English corner (som vi ska börja att ha 2 g i veckan) skulle heta "Rice's and Horse's English corner", Mels efternamn betyder nämligen Ris. 

Fick dock ett nytt efternamn ganska snabbt av Serena som tyckte att jag skulle heta "Qui Lili", Qui betyder höst  och det tyckte hon passade mig eftersom jag fyller ar i september. Tack Serena!!

Ska fa en egen dtaor nästa vecka, lanar Melanies just nu. Därför har jag inte sa bra tillgang till internet, men fran och med näsat vecka ska jag försöka uppdatera lite oftare (om jag har tid). Har ett tufft schema med massor av lektioner!

Hoppas ni har det bra där hemma!
Kramar Sandra



The pictures:

1. Mel och jag njuter av solen. Varje lunchrast, 12-13.30 sitter vi ute pa fotbollsplanen och njuter av höstsolen.
2. Pa Fredegar är jag ledig sa da stannar jag kvar i var stad, äter lunch pa var favorit restaurang och utvärderar veckan. Pa eftermiddagarna är det utflyktsdags...
3. Min lägenhet. Jag och Mel har en egen lägenhet, likt ett hotellrum och delar kök (vilket vi aldrig använder) med de andra som bor pa samma vaning.
4. Gräsplanen där vi spenderar vara lunchraster.

Kommentarer
Postat av: Alina:)

Smoodie!

I couldnt figure it all out, but a lot:D

Im just glad everything is fine for you now.

And i only got half of you last text, so i still need you adress, or i ll sent you present to TTC!

Maybe you can come to shanghai in september and celebrate sofies and anjas birthday:D

I miss you:)

Alina

2009-10-14 @ 08:46:03
Postat av: Anonym

Hi Alina, my smoothie sis! How are you?

Will ask for the address, will try to post it on my blog 2morrow.



MISS YOU!



Ps. I would love to come to Shanghai to celebrate your birthdays. Will Anja come as well?

2009-10-14 @ 10:07:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0