Om att vara lärare i Yucai school

Sahär ser en typisk dag ut pa jobbet:

06.50 blir vi upphämtade utanför vart "living campus" i Hunan av var skolbuss och sedan vi aker tillsammans med de andra lärarna till skolan, vart "teaching campus" i Fushun. Efter en riktig skumpig aktur, cirka 40 minuter kommer ar vi framme och da gar vi till skol matsalen där det serveras frukost. En frukost pa Yucai bestar av varm mjölk (riktigt gott), kinesiskt bröd (vita bullar med vanilj- eller bönfyllning), risgröt (ris i varmt vatten), stekt ris, ägg och friterade grönsaker, stekt potatis och möjligtvis överkokt ägg. Varierar lite fran frukost till frukost, men jag och Mel kör stenhart pa bröd och varm mjölk (plus havregryns gröt för min del).

En frukost ser ut sahär: 1001 bullar och varm mjölk

11.18 ringer klockan (som är en överdrivet lang ton) och det betyder att min första lektion börjar om tva minuter. Tva minuter senare ringer klocka nummer 2 och jag ska da befinna mig i klassrummet och börja min första lektion för dagen. Dagarna här är uppdelade i 8 lektionspass: lektion 1 börjar kl. 7.40, lektion 2 kl. 8.30 osv. Jag börjar oftast dock inte undervisa förrän 11.20. Har cirka 4-5 lektioner om dagen, vilket betyder 5* 40 min lektionstimmar. Förmiddagarna spenderar jag genom att planera dagens lektioner (dvs. skriva lektionsplaneringar och kopiera uppgiftsblad) eller rätta uppgifter jag lämnat ut.

12.00 är lektionen slut och det är dags för lunchrast (tom. 13.35). När klockan är 11.58 ringer första tonen (överdrivet lang ton igen) och da har man tva minuter kvar att avsluta lektionen innan klocka nummer 2 ringer. Lunch äter vi med middle school eleverna (de jag undervisar) och vi har en egen avdelning där lärarna sitter och äter. I matsalen gar vi och hämtar mat framme vid luckor och alla lärare far alltid ga före eleverna. Tva nylagade rätter serveras av personalen, sedan finns ytterliggare fem rätter som man far ga och hämta själv. En vanligt lunch kan se ut som följande: kycklingklubba, nudelratt, potatisgryta, sotsur kottratt, soppa och varmtvatten till dricka.

13.30 borjar lektionerna igen och forsatter hela eftermiddagen.

16.00 ringer klockan for sista gangen och 16.30 lamnar bussen skolan. Det finns tva olika lararbussar, den ena gar forbi vart living campus och den andra kor in till stan. Nar vi har kungfu och mandarin lektioner tar vi darfor bussen mot city, vilket betyder en nagot lange resvag och Interternal suck. Efter ungefar en 40 minuter med skon, avslappnande musik far vi dessvarre battre teckning och busschaffisen slar pa Internaral (den varsta radio-show som finns). En gubbe skriker och skamtar pa kinesiska och sa spelar de signatur-melodin "Inter inter interternal" var och varannan sekund.

Sedan fortsatter dagen middag och sedan antingen kungfu, mandarin lektion, filmkvall eller liknande.



Varje vecka undervisar jag vanligtvis 14 klasser. Tva av dessa (vilka rakar vara mina favoritklasser) har jag tva ganger i veckan, vilket betyder cirka 16 lektioner. Schemandringar hor dock inte till ovanligheten: igar kom jag till ett klassrummet dar jag skulle undervisa och upptackta att det var tomt. Nar jag sedan gick till de kinesiska lararnas kontor och fragade vart mina elever hade forsvunnit fick jag reda pa att de hade lakarkontroll- sa kinesiskt- och ingen berattar det for mig. En annan gang kom de till Mels och mitt kontor och sa att jag skulle ha en extra-insatt lektion och jag hade endast en minut pa mig att forbereda mig. Forra veckan andrades schemat pga. att de aldre eleverna var tvugna att skotta. Sa som ni marker ar jag van vid att ha ett rorligt schema!

Till skillnad fran flera av de andra deltagarna i andra skolor har jag och mel total frihet var det galler vara lektioner och vi har inga temat vi maste undervisa om, vilket har bade en for- och nackdelar. varje vecka maste vi dock skriva ner vara lektionplaneringar (valdigt detaljerade sadana) i var lilal blaa bok som ska lamna sin i slutet av terminen.

Sa det var en liten uppsats om hur det ar att vara larare har, MEN jag far ju inte glomma att namna att man som larare pa Yucai school far 45 kg applen (Mel och jag raknade ut det idag) VAR!! Ha.

Kommentarer
Postat av: Sofie

Kul att lasa, men du - det verkar som halva inlagget saknas? ;)

2009-11-24 @ 09:51:05
URL: http://sofiegoeschina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0