Mitt qì ar pavag att aterstallas

Maste beratta vilken overraskning jag fick nar jag hade min forsta lektion igar. Nar jag kom in var alla elever knapptysta och helt plosligt hoppade de upp fran stolarna, holl upp varsin lapp dar det stod "Sandra" med ett hjarta runt och ropade "godeeeeemorning Sandra" och viftade med lappen. Sa gullgit!

Jag maste dock ha sett sjuk ut igar eftersom mina gulliga elever gav mig allt mojligt fran piller och te till frukt och blommor. I Kina banser de namligen att det ar viktigare att aterstalla den obalans som orsakade sjukdomen, snarare an sjalva symptomen. Det ar viktigt att ha qì, dvs. ratt energiflode i kroppen och har anvander de sig ofta av ortmedicin for att aterstalla kroppen. Orterna samverkar och motverkar da med varandra for att skapa ratt balans.

Har fatt hora den har forelasningen ett antal ganger av oika larare och det ar faktiskt riktigt intressant att lara sig mer om kinesisk medicin. Nej, nu ska jag ta en klunk av mitt Moli hua te som jag fick av min elev Pat mot halsont..



Kommentarer
Postat av: Mamma

Låter som nålmannesn filosofi :) Tror absolut att det ligger mycket i det! Drick te och käka örter du!

Puss

2009-11-21 @ 17:02:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0