"Har du atit ditt ris an?"

Idag hade vi var allra forsta mandarin lektion och det var bland de roligaste lektionerna jag haft! Det finns fyra olika tonlagen som uttalas helt olika, vilket var jattesvart. Vi fick borja med att uttala de olika tonlagena, men alla lat exakt likadana. Efter ett tag fick vi lite klam pa det och de flesta kan numera saga ord i stil med: "hej", "hejda", "tack", "jag heter.." och "har du atit ditt ris an". Tydligen fragar man inte om man har atit middag eller inte, utan det ar sjalvklart att ris ar lika med middag. Daremot ar det bara vi sjalva som forstar vad vi sager, kineserna tycks inte forsta oss lika bra...

Idag fick vi jattegoda ratter till lunch och middag: farsk frukt, fisk, anka och massor av vegetariska ratter och vi fick ocksa antligen en oversattning pa vad alla ratter innehaller.

Det ar riktigt svart att skriva pa svenska efrtersom alla runt omkring mig pratar engelska. Har lanat datorn av en svensk kille som heter love, vilket alla britter tycker ar riktigt svart att uttala!
I bakgrunden haller de pa med ett kinestiskt sprakprogram och det later riktigt roligt, speciellt eftersom de tycks uttala alla orden fel. Well, datorn tycker iallafall sa!

Jag och Sofie har bestamt att vi ska lara oss 5 glosor per dag och pa dagens lista star bla. "ursakta" och "hejda", vilket vi redan har haft anvandning av. Kineserna ar sa himla trevliga (de gaster vi har traffat pa hotellet iallafall). Det ska bli sa harligt att fa komma ut i Peking och redan den 6 Aug ska vi besoka den kinesiska muren.

For er som inte vet kommer jag inte in pa FB eftersom de har sparrat den sidan. Snart kommer vi dock att fa ett program som gor att vi kommer in pa FB, fast vi kan inte skriva egna inlagg sa jag haller mig till bloggen sa lange (skriv kommentarer om ni vill ha svar).

Imorgon ska vi ha varan forsta riktiga lektion och vi ar indelade i 2 grupper. Jag ar i grupp A sa far noja mig med morgonlektionerna. Imorgon ska vi ga igenom grammatik och larartekniker. Ledarna har redan skrammt upp oss med att kursen ar svar och att flera inte klarade det forra aret, men det ska sakert ga bra! I annat fall kommer jag snart hem...well om 4 veckor iallafall...

Nu ska jag vinna over engelsmannena i MarioK. Saknar er!


Kommentarer
Postat av: Mamma

Hej hjärtat! Va kul att höra från dig!! Du galant med pinnar... believe it when I see it :) Cecilia och jag har lagt upp en blogg - for your eyes only dock - så att du kan följa vårt spännande liv här hemma. Ikväll blir det räkor på bryggan efter löprunda runt Långanäs för pappa & Cecilia och lilla skogsrundan för mig men jag är på G. Hoppas det i alla fall...

Puss Mamma

2009-08-01 @ 18:58:02
Postat av: Anonym

haha, ah kanns sa langt borta! forsta lektionen idag, sa mycket att tanka pa ang. bla gester osv.



alskar er

2009-08-02 @ 05:51:38
Postat av: Mamma

Gester... låter som om man måste vara en bra skådespelare för att kunna lära sig kinesiska :)Nu är det inte många dagar innan ni får komma ut i riktiga Bejing - spännande!!

Puss & kram

Mamma

2009-08-03 @ 09:45:37
Postat av: pappa

hej vännen

tisdag morgon. sjön ligger spegelblank.

känns lite trist att vara inne på sista veckan på landet.

ännu en pinnstol inköpt på loppis.

Vi var och hälsade på Nellie igår kväll. Hon kände faktiskt igen Cecilia. De hälsar alla till dig.

Må gott

Pappa

2009-08-04 @ 09:02:35
Postat av: Mamma

Antar att du har fullt upp med pinnar och kinesiska :) Ikväll är det grillning med Göran, Sussie och farmor - grillad fläskfilé fylld med vitlök, persilja å soltorkadetomater. Blir förhoppningsvis gott.

Älskar dig

Mamma

2009-08-05 @ 14:38:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0